Waarom VPO Haaglanden crisiszorg?
Het VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden is opgericht om het makkelijker te maken voor verwijzers zoals bijvoorbeeld huisarts, transferafdelingen van ziekenhuizen, HAP of GGZ om bij niet-medische spoed te verwijzen. Met één aanvraag wordt bij alle deelnemende ouderenzorgorganisaties gekeken naar de best passende verblijfplek voor de cliënt.
Geen medische crisiszorg
Het gaat hier niet om medische crisiszorg. Bel bij een medisch noodgeval 112 of verwijs naar de spoedeisende hulp
Consult en triage
Een verblijf op een crisiszorglocatie is een zeer impactvolle gebeurtenis voor een oudere. Alleen als er een acuut risico voor de gezondheid van de cliënt of haar omgeving komt de cliënt voor crisiszorg in aanmerking. Twijfelt u welk zorgaanbod het best passend is? Dan kunt u – als verwijzer – intercollegiaal advies vragen bij het VPO Haaglanden crisiszorg telefoonnummer. Onze medewerkers zijn opgeleid om breed te triëren en met u te zoeken naar de best passende zorg. Van 9 uur – 21 uur is het telefoonnummer bereikbaar: 070-756 16 66 (menu-optie 1)
Welke type crisiszorg bij niet-medische spoed kan aangevraagd worden bij het VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden?
- Wlz crisisbedden (somatiek en PG),
- ELV-HC Eerste Lijns Verblijf Hoog Complex (somatiek en PG),
- Geriatrische Revalidatie Zorg (GRZ)
- Via Parnassia kan een IBS aangevraagd worden bij verplichte opname in het kader van de wet Zorg en Dwang.
Wat is crisiszorg?
Niet-medische crisiszorg voor ouderen wordt geboden bij een acute situatie waarbij intensieve onplanbare zorg nodig is, waardoor de cliënt direct een beschermde omgeving en toezicht nodig heeft met (intensieve) zorg.
Toetsvragen om te bepalen of er sprake is van niet-medische crisiszorg
De crisiszorg is zeer impactvol. Alleen als de zorg binnen 24 uur moet starten is er sprake van een acute situatie.
Vragen die beantwoord moeten worden:
- Wat is het spoedeisende karakter?
- Wordt er al maximaal gebruik gemaakt van thuiszorg of dagbesteding?
- Wat is er in de afgelopen 24 uur veranderd in de situatie waardoor opname noodzakelijk lijkt?
- Wat is het gevaar als er geen crisiszorg wordt geboden?
- Wat zijn de risico’s in de thuissituatie?
De crisiszorg is alleen toegankelijk met een verwijzing van een arts
- Is er nog een diagnose nodig? Dan moet eerst een (huis)arts een diagnose stellen. Bij acute situaties via de spoedeinde hulp van het ziekenhuis of 112.
- Vanwege de impact is het belangrijk om te onderzoeken of het mogelijk is om een crisisopname te voorkomen. Bijvoorbeeld met:
- de inzet van (gespecialiseerde) thuiszorg
- een spoedconsult van een specialist ouderengeneeskunde waarbij onderzocht wordt wat de best passende zorg is.
Verwijzen naar Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ) bij crisis
De Spoedeisende Hulp (SEH) van ziekenhuizen (HMC en Haga) en huisartsen kunnen in crisissituaties direct verwijzen naar geriatrische revalidatiezorg (GRZ). De diagnose en verwijzing worden vastgesteld door een Specialist Ouderengeneeskunde (SO).
De huisarts kan op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur een consult aanvragen bij Spoedconsult SO via 088-0025080 . De Specialist Ouderengeneeskunde (SO) zal de patiënt thuis bezoeken om de diagnose te stellen en, indien van toepassing, verwijzen naar GRZ.
De SEH kan op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur een consult aanvragen bij Spoedconsult SO via 088-0025080 of bij de VVT SO in het ziekenhuis. De Spoedconsult SO/ VVT SO op de SEH kan het GRZ-label afgeven.
In de avond- en weekenddienst zal de dienstdoende arts van de triërende partij het GRZ-label telefonisch afgeven.
Met deze nieuwe werkwijze hopen we snelle en adequate zorg te bieden aan patiënten die in de crisissituatie gebaat zijn bij geriatrische revalidatiezorg.
Is er sprake van actieve psychiatrische klachten of een verslaving?
Bij een actieve psychiatrische aandoening of een verslaving verwijzen wij naar de crisisdienst van Parnassia.
Is er sprake van verwardheid, gedragsproblemen of een diagnose dementie?
Neem contact op met het spoednummer 070-756 16 66 (optie 1) zodat we kunnen beoordelen welke zorg of afdeling het meest passend is.
Verwijzen naar VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden crisiszorg
Voor het verwijzen naar crisiszorg moet u in Zorgdomein de cliënt aanmelden en de volledige vragenlijst doorlopen. U dient altijd de volgende informatie te verstrekken:
- Naam, adres, woonplaats van de zorgvrager
- Burgerservicenummer
- Geboortedatum
- Verzekeraar en polisnummer
- Naam en telefoonnummer eerste contactpersoon en relatie tot zorgvrager
- Omschreven zorgvraag
- Laatste episodelijst
- Actuele medicatieoverzicht
- Indien van toepassing: ELV afweging, zorgplan verpleging thuis, uitvoeringsverzoek voorbehouden/ risicovolle handelingen,
- WLZ indicatie en dossierhouder
Pas als de aanvraag compleet is ingevuld belt u naar onderstaand telefoonnummer: 070 – 75 6 16 66 (menu-optie 1)
De crisiszorg is bereikbaar van 09.00 tot 21.00 uur via 070 – 756 16 66. Na 21.00 uur is verwijzing alleen mogelijk vanuit de Parnassia groep voor IBS plaatsingen (24/7). Als er een plek is gevonden dan rondt u dat verder af in Zorgdomein.
Werkinstructie SEH
Werkinstructie IBS
Werkinstructie huisartsen en transferafdelingen
Triageformulier Geriatrische Revalidatie Zorg
Infographic aanvragen crisiszorg
Werkgebied VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden crisiszorg
- Den Haag
- Rijswijk
- Leidschendam-Voorburg
- Wassenaar
Heeft u een vraag, vul dan het formulier in
Wij willen u vriendelijk verzoeken geen medische gegevens mee te sturen met het formulier. U ontvangt een mail ter bevestiging. Controleer ook uw spam-box.
Onze overige zorgdiensten
Bij VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden bieden we snelle en toegankelijke zorg door samenwerking. Ontdek onze diensten voor crisiszorg, casemanagement dementie en wijkverpleging.