Casemanagement dementie
Wat doet de casemanager?
- De casemanager kijkt wat u nodig hebt en regelt passende zorg en hulp.
- De casemanager geeft onafhankelijk advies en helpt u en uw naasten om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. Waarbij u – met hulp van uw naasten – zoveel mogelijk eigen keuzes maakt.
- De casemanager biedt ook emotionele hulp en helpt ook de mantelzorger(s) om overbelasting te voorkomen.
-
De casemanager begeleidt en ondersteunt u bij het dagelijks leven
- Ondersteunt bij het begrijpen van de ziekte dementie en hoe u en uw naasten ermee omgaan.
- Geeft advies over wat u kunt doen en welke zorg u kunt krijgen en welke hulp mogelijk is.
- Helpt met praktische zaken zoals het regelen van zorg en hulpmiddelen.
-
De casemanager geeft informatie
- Vertelt over dementie, wat het is en wat u kunt verwachten.
- Helpt begrijpen welke rechten u heeft .
- Geeft informatie over financiële steun en andere hulp.
-
De casemanager coördineert de zorg en hulp
- Luistert naar uw zorgwensen en behoeften en maakt een zorgplan.
- Zorgt dat verschillende zorgverleners goed samenwerken en dat de zorg op elkaar aansluit.
- Deelt informatie met mensen die voor u zorgen de juiste informatie hebben zoals de huisarts, thuiszorg, dagbesteding en zorgt ook dat de afspraken worden nagekomen.
-
De casemanager geeft emotionele steun
- Geeft steun aan de persoon met dementie en de familie en naasten.
- Luistert, komt langs of belt om te horen hoe het gaat.
- Helpt bij het maken van lastige keuzes.
-
Toegang tot hulp en netwerken:
- Weet de weg bij zorg instellingen en organisaties in de regio en helpt bij het regelen van (vrijwillige) hulp.
- Verwijst door naar andere zorg als dat nodig is. Of naar andere vormen van hulp zoals Alzheimer Cafés.
Vergeetachtig of is er meer aan de hand?
Bij het ouder worden, kan het gebeuren dat u merkt dat u vaker afspraken vergeet of u herkent mogelijk bekenden minder goed. Ook kunnen naasten, zoals familie of vrienden een niet-pluisgevoel hebben. Bijvoorbeeld omdat u anders reageert op situaties dan ze van u gewend zijn.
Veel informatie over dementie is te vinden op alzheimer.nl
Neem contact op met uw huisarts bij signalen vergeetachtigheid
Als u dit herkent of als u zorgen heeft over uw naaste, neem dan contact op met de huisarts. Veel huisartsen hebben een praktijkondersteuner ouderen. De praktijkondersteuner doet korte testen om in te schatten op welke manier vergeetachtigheid uw leven raakt. De praktijkondersteuner kan doorverwijzen naar een casemanager dementie, ook als de diagnose dementie nog niet is gesteld.
Diagnose dementie en dan?
Als de diagnose is gesteld geeft dat veel vragen over de ziekte en over hoe het in de toekomst gaat. En ook vragen over welke zorg en begeleiding u straks nodig heeft en wie deze zorg kan geven. De casemanager helpt u met uw vragen en wijst de weg.
Ondersteuning van mantelzorgers en naasten
Het kan verdrietig zijn om de persoon om wie u geeft te zien veranderen. Ook kunnen er meer taken bij naasten komen, zoals in het huishouden, boodschappen of administratie. Daarnaast kan het zowel fysiek als mentaal zwaar zijn. De casemanager dementie is er ook voor u, om u te ondersteunen door u een luisterend oor te bieden maar ook door samen met u te kijken wat er voor u nodig is om de zorg voor uw naaste te kunnen leveren.
Wat zijn de kosten?
De inzet van een casemanager wordt meestal vergoed via uw ziektekostenverzekering. U hoeft dan niet te betalen voor de inzet van de casemanager.
Maakt u al gebruik van zorg via de Wet langdurige zorg (Wlz), dan wordt de casemanager bekostigd uit uw Wlz budget. Indien u recht heeft op casemanagement via de WLZ dan zult u een eigen bijdrage moeten betalen via het CAK. Met de rekenhulp op de website van CAK kunt u berekenen hoeveel u moet betalen. U kunt ook bellen met het CAK op 0800 – 0087.
Hoe vraag ik een casemanager dementie aan?
Meestal zal uw huisarts u aanmelden voor een casemanager nadat de diagnose voor uw aandoening is gesteld door uw huisarts of specialist. Wij nemen dan contact met u op. U hoeft dan niet zelf een casemanager aan te vragen. Mocht u geen huisarts hebben, dan kunt u zich aanmelden via het onderstaande formulier, stuur een e-mail: casemanagement@vpohaaglanden.nl of bel naar 070 – 756 16 66.
Voor verwijzers zoals huisartsen hebben we een werkinstructie en infographic beschikbaar:
Werkinstructie aanvragen casemanagement dementie
Infographic proces aanvragen Casemanagement dementie
Wat is de wachttijd
Soms is er een wachttijd voor het aanvragen van een casemanager. Dit is afhankelijk van de wijk en zorgaanbieder.
Heeft u een vraag, vul dan het formulier in
Wij willen u vriendelijk verzoeken geen medische gegevens mee te sturen met het formulier. U ontvangt een mail ter bevestiging. Controleer ook uw spam-box.
Onze overige zorgdiensten
Bij VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden bieden we snelle en toegankelijke zorg door samenwerking. Ontdek onze diensten voor crisiszorg, casemanagement dementie en wijkverpleging.