
Interview met Heleen Buijgers
Projectmanager bij VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden
Toen Heleen Buijgers afgelopen februari begon als projectmanager bij het VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden, viel ze met haar neus in de boter. De dienst wijkverpleging ging begin april live en Heleen kon direct aan de slag met de laatste voorbereidingen. Ze vertelt over haar start, de ontwikkelingen en over hoe uniek het Verwijspunt is.
Kun je vertellen over de uitrol van wijkverpleging?
“Ik ben voor de uitrol van wijkverpleging in het diepe gesprongen en heb allerlei zaken opgepakt. Het is heel erg leuk. We zijn veel aan het pionieren en dat ondernemende spreekt me heel erg aan. Samen met alle betrokken collega’s hebben we de processen uitgedacht en uitgewerkt. We hebben in de eerste maand al 300 verwijzingen vanuit de ziekenhuizen voor thuiszorg gecoördineerd. Nu het een paar maanden live is, zien we dat veel verbeterpunten uit de beginperiode opgepakt zijn. Dat is fijn om te merken. We hebben regelmatig overleg om het steeds te verbeteren. Dit najaar gaan we coördinatie voor wijkverpleging stapsgewijs uitbreiden zodat huisartsen ook via ons kunnen verwijzen naar de wijkverpleging. Dat wordt een belangrijke stap.
Hoe groeit VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden op andere terreinen?
“Ik ben heel trots dat we ook zo snel nieuwe aanbieders kunnen aansluiten." Voor de zomer zijn er twee nieuwe deelnemers gestart en na de zomer nog meer. We hebben nu een startpakket met alle informatie voor aanbieders van wijkverpleging.
In het eerste jaar hebben we 1.480 ouderen met dementieklachten bemiddeld, zodat ze een casemanager dementie krijgen. We ontwikkelen nu ook een startpakket voor nieuwe aanbieders. En we kijken hoe we alles zo handig mogelijk kunnen organiseren.
Crisiszorg bestaat al langer en de samenwerking gaat goed. Daar zoeken we steeds naar kleine optimalisaties.”

Hoe heb je zicht op de impact van VerwijsPunt Ouderenzorg Haaglanden?
“We horen uit alle gesprekken de belangrijke thema’s en ik stel ook rapportages op. We hebben met het team de doelen vertaald in KPI’s en kunnen daar nu ook op meten. Dat is heel handig om te kunnen bijsturen. En straks zal een externe capaciteitstool ons helpen om nog beter te monitoren over onze maatschappelijke impact.”
En wat staat er de komende maanden op het programma?
“We gaan investeren in het robuuster maken van alle processen. Een voorbeeld? We hebben zelf een capaciteitstool ontwikkeld. Voor de beginfase is het fijn dat we het zelf kunnen aanpassen en uitwerken. Inmiddels is het zover dat we op zoek zijn naar een leverancier die ons daarmee kan helpen. We zoeken naar een systeem met meer gebruiksgemak en meer rapportagemogelijkheden. Ik heb gelukkig al ervaring met het implementeren van zorgsoftware. Dat vind ik heel leuk om te doen.”
Wat is zo bijzonder aan VPO Haaglanden?
“Het is zo interessant dat de zes oprichters vanuit maatschappelijk belang samenwerken. Dat zie je niet zo vaak. De meeste samenwerkingen zijn in de keten. Ik leer ook over hoe het is opgezet en de hele ‘governance’. Ik krijg ook een kijkje bij verschillende organisaties. Daardoor begrijp ik nog beter hoe we verwijzers en ouderen kunnen helpen.
Ik geloof in coördinatiepunten. Het helpt zoveel ouderen om sneller, de best passende zorg te krijgen. De schaal van de samenwerking bij VPO Haaglanden is echt uniek in Nederland. Ik ben heel trots dat ik daar deel van uitmaak.”